Pages

Mencari Lagi 28,936 Yang Hilang...

SEGMEN WAJIB TERJAH!!..=)


berminat? untuk pengiklanan..promosi RM 10 dua bulan(iklan + review blog)..email ke itsaboutfashion@gmail.com

Friday, January 21, 2011

Pernah Rasa Putus Cinta...??





Cinta mmg indah...Cinta juga memeritkan...Kalau tak berani ambil risiko...Jangan bercinta...=)

Hubungan yang dibina selama bertahun-tahun putus cmtu je....ape rasenye??even yang bercinta xsampai setahun pon bile clash....dh rase nak mati...ni kan pulak kalau bertahun2....



hm...perit..mmg perit...bak kata my fren...kalau org ckp "Hati bagai dihiris sembilu"..mmg kite rase ayat tuh over n hiperbola...tp ni lahh yg die rase..yup..its true...sakit...sgt sakit....


So...aku poyo2 dr love...nak kupas isu ni..hahah...poyo2...

Dis is a fact!!!Baca berita nh...

LONDON: Kesedihan yang dialami wanita akibat putus cinta boleh mengubah kegiatan sel otak mereka, menurut satu laporan baru yang disiarkan akhbar The Telegraph.
Laporan oleh saintis Amerika mendapati kekecewaan yang dirasakan wanita selepas berakhirnya hubungan romantik dengan pasangan masing-masing boleh memberi kesan kepada otak dengan cara tersendiri dan tidak dapat dikesan oleh pengimbas otak.
Kajian mendakwa wanita yang selalunya kecewa apabila putusnya hubungan cinta menunjukkan penurunan mendadak dalam aktiviti sel otak dalam bahagian otak yang mempunyai kaitan dengan emosi, motivasi dan perhatian.
Dr Ajif Narib, yang mengetuai pasukan penyelidik di Universiti Perubatan Carolina Selatan, berkata: “Gejala kemurungan seperti mood yang tidak baik, hilang motivasi dan selera makan ialah perkara biasa yang dialami berikutan putus cinta atau kematian orang tersayang.
“Bagaimanapun, perkara paling penting mengenai kajian ini ialah menjelaskan aktiviti otak berkaitan dengan kekecewaan akibat perpisahan mengikuti paten unik yang berbeza dengan jenis kehilangan lain seperti kematian.”
Kajian dijalankan ke atas 11 wanita berusia antara 18 dan 40 tahun yang menjalin hubungan cinta sekurang-kurangnya enam bulan tetapi sudah berakhir 16 minggu lalu.
Semua wanita terbabit mengalami masalah untuk pulih akibat terlalu kecewa dengan perpisahan mereka.
Penyelidik menggunakan teknik ujian MRI untuk mengawasi aktiviti sel otak wanita berkenaan ketika mereka memberi tumpuan kepada kenangan pahit mengenai bekas teman lelaki dan suami.
Ujian MRI itu kemudiannya dibandingkan dengan aktiviti sel otak lain yang dilihat ketika wanita berkenaan memikirkan perkara neutral mengenai orang lain.
Keputusan imbasan menunjukkan wanita yang mendakwa menderita akibat perpisahan mempunyai perubahan otak ketara apabila berfikir mengenai hubungan cinta mereka yang sudah putus.
Pakar psikiatri di universiti berkenaan, Dr Jeffrey Lorberbaum, berkata kajian itu dapat membantu melanjutkan penyelidikan mengenai punca kemurungan.
Penyelidikan juga mendapati wanita berkemungkinan dua hingga tiga kali untuk mengalami kemurungan berbanding lelaki dan kawasan otak yang dipercayai berkaitan dengan kemurungan lebih aktif pada wanita berbanding lelaki. – Agensi

p/s: So..lelaki...take note...kesian kt awek korg...huhu

Ni tips untuk yang putus cinta....


1. Face da truth. Jangan lari dari kenyataan...Anggap je si dia bukan jodoh...


2. Jangan terhegeh2 kt orang tuh n jangan tunjuk yang kite hadap sgt nak die...Coz kalau kite sedih..die hepi2 ngan awek baru...wat bazir air mata je..huhu



3. Carik kawan untuk share!!Luah kat kwn..Sumtimes..xbaik pendam2...makan diri....


4. Carik org lain sebagai pengganti....Kalau dah serik bercinta...No comment...;p


5. Jangan duk carik perampas kamu....Kadang2 people do dis..including me....G maki segala bagai...haha...Its silly...coz yang gatalnya ur bf...nampak sgt belum kawen dh gatal..dh kawen nant...xtaw r macamana....reject awal2!!!!yang pompuan pulak...jgn sibuk nak goda2 if dah taw die dah berpunye....mmg nak kene smackdown...


6. G la makeover ke...ape ke...biar lebih mantap n vogue...biar die nyesal tinggalkan kite yg dulu xhot tp skunk dh hot nh...hehe


7. Buang semua kenangan..n jangan nak ngade2 dgr lagu2 sedey...mmg nak kene!!!

p/s: eyh2..kenape entry aku mcm lebih terjurus ke pompuan???sebabnye...pompuan lebih menderita dari laki....ingat tu...sayangilahh org yang hargai kamu....jgn carik yang perfect walhal diri sendiri xperfect...yup..memang sy geram..huhu..;p


nasihat yang aku amek dr youtube..=)




Ni lagu untuk yang si putus cinta....ha..aku xbagi dgr..aku pulak yang pos..mmg buruk perangai...Last3...haha






Sumber: karya2.wordpress.comtipscintacinta.blogspot.com
SILA LIKE :D

7 comments:

fatinAfi said...

wow..nice one~ :P

whitelover said...

oh pedih2 putus chenta haha..tpi tu sume pengalaman yg menarik utk masa depan kan :)

nadiah daud said...

yeah! nice tips. tp, klo pmpn, mmg take time jugak laa before bukak hati. bukan senang nak lupe kenangan lame even x denga lagu sedey pe bagai. hehe.

Fashionista said...

yup..yang penting..kene kuat semangat..mmg ssh untuk trime cinta hati baru..but it depends..tgok org..huhu

Breakerz said...

hahah.. sgt besh entri nie.. thumbs up..

sabree hussin said...

pedih2 bila clash ni

Mra Mastura said...

urm.. putus cinta memang sedih. masih lagi dalam proses mengubati.. tapi lame2 kene sedar, xleh slamanya dalam sedih kor.. so, bzkan diri,nanti okay.. =) tips tu pn okay jugak.. hehe

Post You May Like..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jOm LoRat2 kt Blog OranG LaEn!!!