Pages

Mencari Lagi 28,936 Yang Hilang...

SEGMEN WAJIB TERJAH!!..=)


berminat? untuk pengiklanan..promosi RM 10 dua bulan(iklan + review blog)..email ke itsaboutfashion@gmail.com

Monday, October 3, 2011

Jom Komen:Doktor MENYESAL jadi Doktor...


Bila orang tanya..amik bidang apa??dengan bangga cakap Doktor...ada parents sanggup bayar mahal2...g hantar anak study luar negara coz nak sangat anak jadi doktor..even result xseberapa...anda lihat tak kepentingan duit di sinh..~~..

ada tuh memang pandai giler..n memang sesuai dia ambil bidang doktor (macam majoriti kawan2 aku..=))..entry ni bukan aku jeles ngan doktor ke..ape ke..cuma ini realiti..aku baca dari forum..seorang doktor yang menyesal jadi doktor...apakah???

Pada pendapat aku, majoriti doktor yang menyesal jadi doktor ni adalah kerana perjalanan karier diorang ditentukan parents (aku xtahu sbb apa mereka menyesal coz aku bukan doktor...)...Aku pernah tanya some of my frenz..diorang suka jadi doktor...penat lelah melayan pesakit perkara biasa...tapi i dun know...depends on orang gak kot...so just nak share beberapa things yang aku petik dalam forum n aku rasa sangat berguna untuk dimuhasabahkan oleh doktor-doktor yang MENYESAL memilih kerjaya doktor..

"first of all sapa2 nak jadi doktor, kena betulkan niat kenapa nak jadi doktor..
adakah kerana nak kaya?
adakah kerana reputasi doktor tu yg nampak "cool" and glamour di mata masyarakat?
adakah kerana ikut kehendak ibubapa padahal sendiri sangat minat bidang lain? (kecuali kalau betul2 redha)
adakah kerana result exam terlalu cemerlang, kalau ambik bidang lain rasa sayang lak coz org yg result biasa2 pun bleh ambik bidang tu?
kalau sebab2 nya adalah seperti di atas, harap dapat betulkan niat balik.. pastikan niat nak jadi doktor adalah ikhlas.. kalau hati ikhlas, insyaAllah tiada penyesalan.. dan kalau hati ikhlas, insyaAllah akan dapat apa yg anda nak, dibaraqahkah rezeki, dan dipermudahkan dalam menjalankan tugas......"

"kerajaan belanja beribu ringgit untuk melatih seorang doktor, keluar cakap begini! Bersyukur dengan kerjaya anda !"

"hopefully rawat patients tul2 walaupun menyesal jd doktor...."

"bila kite dh jadi apa yang kita tak sangka kita akan jadi (eg: x minat jd ckgu tp end up dgn ckgu), sebenarnya kita telah pon dipilih utk pekerjaan tersebut. kita sebenarnya sangat sesuai dengan kerjaya tersebut. jd drpd fikir kita yang memilih, baik fikir kite telah dipilih dan bertanggungjawab untuk melaksanakan tugas tersebut.

para doc sekalian, sile jalankan tugas dengan berhemah!"

"tula pelik gak sape2 yg nk amek medic ni, bawak2 wat research dulu sblm amek..mcm mana keje dia, skop keje, waktu keje dll..jgnla pk doctor ni bergaji besar dan glemer so wajib amek..sbb nanti bila apa yg diimpikan x seindah yg disangka mulala nk mengeluh sana sini..salahkan mak ayah yg suro amik medic la..ntah apa2.."

"Nak kata takde life tu, I dont agree ....time oncall kerjalah, time off enjoylah .........."

"My comment is very simple:
Kalau kita pilih kerjaya berdasarkan the amount of money or glamor kita boleh dapat maka menyesallah akhirnya...thats why best to know what interest us first:D"

"tak semua org boleh jadi doktor,
tak semua org boleh jadi engnr
tak semua org boleh jadi pharmasist
tak semua org boleh jadi politician
KENALI DIRI ANDA DAN KEMAMPUAN ANDA.....

renung2kan"


Ok..para2 doktor..xperlulahh menyesal bagai jadi doktor...korang yang pilih jalan sebegini...tgok FatinLiyana...doktor gak..happy je...tirulahh macam die..=)

Why so serius...=))




SILA LIKE :D

5 comments:

Anonymous said...

yeee setuju sangat XD

Lagubestbest said...

Kalau doktor biasa memanglah gaji kecik. Cuba upgrade jadi doktor pakar, gaji melangit.

Alinkiwi said...

diorang komplain bukan pasal gaji..kebiasaannya pasal xminat..nk smbung jd pakar lg la malas..;p

Anonymous said...

Ko nk bndingkn dgn fatin liyana. Kamon la. Dunia student dgn keje tu lain kott.

Alinkiwi said...

chill2..amik FL coz die contoh yg sumorg tahu...even sedara aku slaloo oncall, die ok je..xde komplain2...kawan aku xtidur malam kene kerja..die cakap dah mmg tugas die..even kene maki dengan doktor lama coz die graduated from universiti yg tak popular..its a fact..its your choice..so no complain.org akan complain bila jalan ni ditakdirkan parents..buat sesuatu kerja yang mereka tidak suka..

Post You May Like..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jOm LoRat2 kt Blog OranG LaEn!!!